QZ8501: Cuaca mungkin penyebab utama terhempas

PANGKALAN BUN - INDONESIA. Cuaca mungkin penyebab utama pesawat penerbangan AirAsia, QZ8501 terhempas pada 28 Disember tahun lalu.

Menurut laporan awal di laman Meteorologi Indonesia, BMKG, pesawat Airbus A320-200 yang membawa 162 penumpang termasuk anak kapal tersebut berkemungkinan besar memasuki awan ribut sebelum terhempas.

"Cuaca mungkin penyebab utama insiden tersebut, berdasarkan pada data yang diterima pada saat terakhir pesawat terputus hubungan dengan radar," menurut laporan tersebut merujuk kepada data gambar infra-merah dari satelit yang menunjukkan suhu awan -80 hingga -85 darjah celcius pada waktu tersebut.

"Fenomena yang mungkin berlaku adalah enjin rosak melalui suatu proses pembekuan. Ini merupakan salah satu kemungkinan berdasarkan analisis pada data meteorologi sedia ada," tambah laporan tersebut.

Namun begitu, tidak dapat dipastikan mengapa beberapa pesawat lain yang melalui laluan sama tidak dipengaruhi cuaca yang diandaikan.

"Tak relevan untuk membuat andaian punca pesawat terhempas kerana kita masih lagi belum menemui kotak hitam pesawat tersebut," kata bekas komander udara Chappy Hakim kepada AFP.

Pada masa ini, operasi mencari dan menyelamat (SAR) masih dijalankan oleh Badan SAR Nasional (Basarnas) Indonesia dan pasukan SAR dari beberapa negara jiran, termasuk Malaysia, Rusia, Amerika Syarikat, Australia dan Singapura.

Sehingga kini, sebanyak lima cebisan besar pesawat tersebut dan 34 mayat sudah ditemui.

Pesawat tersebut terhempas di perairan Pengkalan Bun, Kalimantan Tengah di Indonesia pada 28 Disember tahun lepas.
 
pautan : sinarharian
Comments
0 Comments